Kombinezon 6- Anderssen'den Masallar (2 şık kombinezon)

ANDERSEN’DEN MASALLAR

 

Edebiyat dünyasında Danimarkalı ünlü bir masal ustası var, “Andersen”. 1805 - 1875 yılları arasında yaşamış. Andersen’in masallarını özellikle minik okurlarımıza öneririz. En tanınmışı “Kibritçi Kız”.

Bir de satranç dünyasının masalcısı var tabii! Ne tesadüf onun da adı Anderssen. 1818 – 1879 yılları arasında Almanya’da yaşamış, yani masalcı Andersen’le çağdaş. 19. Yüzyılın önde gelen oyuncularından. 1851 Londra, 1862 Londra ve 1870 Baden-Baden gibi üç önemli turnuvayı kazanmış. “Ölmez Parti” olarak anılan oyununun yanı sıra bir çok unutulmaz partisi var.Satranççı Anderssen de satranç tahtası üzerinde masallar anlatıyor, yaptığı hârika hamlelerle tarihe geçen ve bugün bile incelemekten mutluluk duyacağımız kombinezonlar bırakmış bizlere. Şimdi bunlardan ikisini birlikte inceleyelim:

 

Kombinezon 1.

Anderssen- Zukertort

Breslau, 1862

Konum 1:

Beyaz Taşlar:

Şh2, Ve5, Kh4, Fb2, Fc2, Ag3, Pa2, Pf6, Pg2, Ph3.

Siyah Taşlar:

Şg8, Vd6, Kd8, Kf8, Fb7, Aa5, Pa6, Pb5, Pc4, Pf7, Pg6, Ph7.

 

Beyaz taşlarla oynayan Anderssen bir kalite ve iki piyon geridedir. Ancak taşlarının yerleşimi mat atağı yapmak için elverişlidir. “c2” ve “b2” deki filler rakip şah kanadına bakmaktadır. Vezir, kale ve at da etkin durumdadır. “f6” daki piyon ise şahın savunma hatlarına bir ok gibi saplanmıştır. Büyük kombinezon ustası Anderssen b2’deki filin çaprazını kapatan f6 piyonunun ilerlemesini ve h4 kalesinin dikeyini kapatan h7 piyonunun ortadan kalkmasını sağlayacak masal gibi bir devam yolu bulur. Bazı ara varyantlarda fille kalenin gücü birleşip h8 karesinden matı sağlayacaktır.

  1. Fxg6 hxg6

(Siyah bunun yerine birkaç değişik yanıt verebilir. Ama bunların hepsi de kaybeder. Şimdi bunları tek tek inceleyelim:

a) 1. … fxg6 2. f7+ Şxf7 3. Kxh7+ bir hamle sonra mat.

b) 1. … Vxe5 2. Fxh7+ Şh8 3. Fxe5 Kd2 4. Fe4+ Şg8 5. Af5 kazanır.

c) 1. … h6 2. Vxd6 Kxd6 3. Af5 fxg6 4. Axh6+ Şh7 5. Af5+ Şg8 6. Axd6 Kf7 7. Kh8+ Şxh8 8. Axf7+ Şg8 9. Ah6+ Şh7 10. f7 kazanır.)

  1. Vg5 Qd2 2. Af5!!

(Muhteşem bir hamle! “g2” deki mat tehdidini önlerken kendi vezirini boşta bırakıyor. Tabii Ae7+ mat tehdidi olduğundan vezir alınamaz.)

  1. … Kfe8 4. Ae7+ Kxe7 5. fxe7 Vd6+ 6. Fe5 1-0

 

 

Kombinezon 2.

Anderssen- Zukertort

Barmen, 1862

Konum 2:

Beyaz Taşlar:

Şh1, Vh6, Kg1, Kg3, Fd3, Af3, Pa2, Pf2, Pf5, Pg7, Ph2.

Siyah Taşlar:

Şg8, Vd6, Kd8, Kf7, Fb6, Aa5, Pa7, Pb4, Pc5, Pe5, Ph7.

 

Siyah şah üzerinde yeterince baskı kurulmuş. Aletler ve piyonlar hücum için hazır. Oyunu kazanmak için Anderssen bu kez parlak bir feda hamlesi görüyor.

  1. Vxh7+ Şxh7 2. f6+ Şg8

(Eğer 2. … Vxd3 3. Kh3+ Şg8 4. Kh8+ mat.)

  1. Fh7+

(Şahı saklandığı yerden çıkarmak ve atağı tempo ile sürdürmek için bir taş fedası daha!)

3. … Şxh7 4. Kh3+ Şg8 5. Kh8+ mat. 1-0